Verkeerssituatie Berg en Dalseweg
zondag 18-11-2007

Zondagmiddag 18 november 15.30 uur de bel gaat en voor onze voordeur staat, zoals hij zelf zegt, de hof-fotograaf van Nijmegen Oost. Op deze prachtige zondagmiddag gaan we wandeling nummer 3 maken. We hebben afgesproken met z’n drieën de Berg en Dalseweg heen en weer omlaag en om hoog te lopen.. we willen de verkeersonveilige situaties die we aangekaart hebben bij gemeente Nijmegen in beeld brengen.

We lopen naar de kruising Bergen Dalseweg/Oranjesingel/Bijleveldsingel. We hebben hier al veel vaker naar staan kijken het is een ongelofelijke verwarrende en gevaarlijke situatie. Het is er eigenlijk altijd druk en het gaat allemaal maar net goed. Regelmatig gaat het ook net niet goed. De volgende dag (maandag 19 november) hoorden wij, dat er weer een fietser aangereden is.
Een aantal aandachtspunten die wij aangekaart hebben bij de gemeente zijn:

  1. het wonderlijke verkeerslicht midden in de kruising verwart vooral de niet ter plekke bekend zijnde
    weggebruikers. Veel automobilisten zien het rode licht vaak te laat of zelfs helemaal niet. Degene
    die wel voor het rode licht stopt, loopt kans, dat degene die achter hem rijdt het verkeerslicht te laat opmerkt
    (en dus achterop de wachtende auto rijdt)
  2. er is geen verkeerslicht voor het verkeer dat vanuit de Bijleveldsingel rechtsaf de Berg en Dalseweg inrijdt
  3. er is geen voetgangerslicht voor de voetgangers die de Bijleveldsingel oversteken
  4. de fietsers die vanuit de Bijleveldsingel de Berg en Dalseweg linksaf oprijden worden maar een stukje geleid over
    een rode strook maar daarna is het niet duidelijk waar ze moeten rijden. Ze fietsen voor de auto’s langs de
    Oranjesingel over.

Zie ook: Wijkwandeling 2

Vanaf het kruising lopen we richting Mariaplein; de parkeerstroken, de rijbanen en de fietsstroken zijn op dit gedeelte van Berg en Dalseweg ruim voldoende breed, zelfs nu er veel blad in de goten ligt kun je er als fietser veilig fietsen.

Op het Mariaplein wijs ik onze fotograaf op de diverse obstakels op de trottoirs rondom dit plein o.a de Muppies belemmeren het vrije uitzicht van auto’s en fietsers. De fotograaf wijst mij er vervolgens op, dat het weghalen van deze obstakels kennelijk al begonnen is… Van een van de Muppies ligt het glas er al uit.

SONY DSC

We lopen verder richting kruising Heydenrijckstraat/Berg en Dalseweg/Museum Kamstraat.
Opvallend is hoe smal de rijbanen en de fietsstroken hier worden. Volgens een opgave van de gemeente Nijmegen zijn de rijbanen hier 3 meter breed, maar als wij ze na meten blijken ze ongeveer 2,60 meter breed te zijn. De fietsstroken horen volgens de opgave 1,80 meter te zijn en die blijken ongeveer 1,50 meter te zijn op dit gedeelte van de weg.

We hebben een witte lat bij ons van 1,80 meter; de lengte van de door de gemeente aangegeven maat van de fietsstroken. We leggen de lat onderweg regelmatig over de fietsstroken om de maten te controleren. De lat past echt helemaal nergens… Deze bezigheid is overigens niet helemaal ongevaarlijk. We zijn blij, dat we geen vouwen in onze broeken hebben, want die zouden er ongetwijfeld uitgereden zijn. En onze witte lat wordt ernstig mishandeld door alle auto’s die over het uiteinde van de lat heenrijden.
We maken grapjes over de nieuwste verkeersremmende maatregelen: witte latten van 1,80 meter.

Terwijl met de lat in de weer zijn kijken de verkeersdeelnemers met bijzonder verbaasde blikken naar ons. Logisch! Een enkeling spreekt ons aan. Als we uitleggen waar we mee bezig zijn, zeggen ze allemaal, dat dat een goede zaak is. Iedere fietser heeft wel een of meerdere nare ervaringen op de fietsstroken en denkt steeds dat dit aan hem of haar ligt.
Nou nee hoor, wij vermoeden eerder dat het aan de smalle fietsstroken ligt.


Op de kruising Heydenrijckstraat/Berg en Dalseweg/Museum Kamstraat blijven we een tijdje staan. Ook hier is de situatie rommelig en verwarrend.

  1. De spandoeken op de hoek Berg en Dalseweg/Museum Kamstraat staan prachtig in het zicht van het verkeer dat
    uit de Heydenrijckstraat komt, maar maken het kruispunt zeker niet veiliger.
  2. De parkeerhaven op hoek van de Museum Kamstraat/de Berg en Dalseweg aan de kant van het oude
    Canisiusgebouw maakt ook de situatie onnodig gevaarlijk omdat de fietsers uitwijken voor de (spiegel van) de daar vaak niet volledig in het vak geparkeerd staande auto.
  3. Het verkeer dat vanuit de Heijdenrijkstraat linksaf de Berg en Dalseweg inrijdt en auto’s die over de Berg en Dalseweg richting Mariaplein rijden, rijden allemaal over het fietspad, dat kun je heel goed zien, want de witte strepen op de fietsstroken zijn daar helemaal weggesleten en dan
  4. gaan de auto’s weer hun rechte weg zoeken en slingeren en eerst een beetje naar links en weer naar rechts en komen weer op het fietspad; ter hoogte van het pand nummer 61-63 zijn er daardoor regelmatig ongelukken gebeurd.

Het fietspad is daar ook erg smal het haalt er net 1,50 meter, als je daar fietst om een auto heen die niet goed in de parkeerhaven geparkeerd staat en er komt een auto de fietsstrook op ( en dat zie je dus steeds gebeuren als die auto’s zich corrigeren na het de kruising) dan gaat het mis.


Rondom de kruising leggen we onze witte lat van 1,80 meter weer eens over de fietsstroken en zien dat de fietsstroken echt veel smaller zijn. Tot de Huygensweg zijn de fietsstroken niet breder dan 1,50 tot 1,60 meter.

Tijdens de wandeling kijken we ook naar de parkeerstroken langs de Berg en Dalseweg en we kunnen zo in een oogopslag zien tot waar het betaald parkeren is. Van de kruising Berg en Dalseweg/Oranjesingel/Bijleveldsingel tot de kruising Heydenrijckstraat/Berg en Dalseweg/Museum Kamstraat is het overduidelijk betaald parkeren. Hier staan duidelijk heel weinig auto’s geparkeerd en overdag op doordeweekse dagen staan grote delen van deze parkeerhavens volledig leeg.

Vanaf de kruising Heydenrijckstraat/Berg en Dalseweg/Museum Kamstraat tot de Huygensweg is het vrij parkeren en daar staat het helemaal vol met geparkeerde auto’s aan beide zijden van de weg. Deze auto’s staan niet altijd even netjes in de parkeerhavens geparkeerd. Ze steken vaak uit over het fietspad en/of staan gedeeltelijk voor de diverse inritten. Het ziet er het een beetje uit van ‘als ik de auto maar kwijt ben’ vooral overdag op doordeweekse dagen.

We lopen weer terug van Huygensweg naar de kruising Heydenrijckstraat/Berg en Dalseweg/Museum Kamstraat en het is inmiddels 16.45 uur en het wordt al een beetje donker en onze fotograaf maakt nog een paar sfeerplaatjes met lichtjes….


 

 – naar boven –